درباره جشنواره
"مردم جهان با اهداف متفاوت، روزهای زیادی را در طول سال جشن می‌گیرند،‌ یکی از مهمترین اهداف، اتحاد و همدلی مردم کره زمین است. جشن­ها مطابق با فرهنگ هر کشور که شامل آئین، سنن، آداب و قوانین دولتی می­باشد، برگزار می‌شود اما هدف غایی و بنیادی این رویداد هماهنگی مردم جهان به امید داشتن جهانی آرام، بدون جنگ و ناراحتی است.
در همین راستا سازمان ملل متحد و زیربخش­های آن روزهای خاصی را با نام­های مختلف و موضوعات متفاوت بعنوان روزهای جهانی مطرح می­کنند تا ضمن ایجاد یکپارچگی بین کشورها زمینۀ توجه حکومت­ها را به برنامه­ریزی و اجرای برنامه­های ویژه این روزها، ایجاد نمایند.

از طرف سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO)، روز 27 سپتامبر برابر با 6 مهرماه به عنوان روز جهانی گردشگری نامگذاری شده­است و کشورهای عضو این سازمانِ بین­المللی همه ساله در این تاریخ، جشن­ها و برنامه­های متنوعی را به منظور بزرگداشت این روز برگزار می­کنند. نظر به اهمیت روز افزون صنعت گردشگری و با توجه به شعار سال 2016 سازمان جهانی جهانگردی با عنوان" گردشگری برای همه : ارتقاء دسترسی در سطح بین­المللی " در نظر است
سومین دوره جشنواره مشارکت ملی گردشگری سال 1395 با شعار "گردشگری حلال - ظرفیت ایرانی" همانند سال­های قبل برگزار گردد.
گردشگری حلال- ظرفیت ایرانی، عنوان انتخاب شده برای سومین دوره جشنواره مشارکت ملی گردشگری، بستری در جهت معرفی فرصت­ها و استعدادهای گوناگون صنعت گردشگری کشورمان در مدیریت بهینه حضور گردشگران
بین­المللی بویژه مسلمانان جهان بوده که این امر در قالب 4 حوزه رقابت جشنواره قابل تجلی و عرضه می­باشد.
ضمن استقبال و غنیمت شمردن این رویداد بزرگ، مقرر است سومین جشنواره مشارکت ملی گردشگری در چهار بخش عکس (مردمی و حرفه­ای)، فیلم ، سفرنامه­ نویسی و ایده­ با استفاده از عنوان اصلی جشنواره برگزار گردد. همچنین در نظر است با برپایی نمایشگاه جانبی تجاری و جشنواره فرهنگی- تجاری اقوام، از فعالین صنعت گردشگری و برترین­های جشنواره مذکور تجلیل بعمل آید.
با توجه به استقبال گسترده مردم، هنرمندان و جامعه گردشگری از دو جشنواره برگزار شده قبلی در نظر است تا با مشارکت بخش­های مختلف، این رویداد مهم را به فرصتی برای همدلی و همکاری تمامی بخش­های صنعت گردشگری تبدیل نموده و از این طریق ضمن تبیین نقش و سهم گردشگری در توسعه همه جانبه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، به ارتقائ فرهنگ سفر و گردشگری کمک نماییم.